Hračky a darčeky
reklama

Didaktické hry

Slovenčinár Fazuľka
slovenský jazyk

Veková skupina: Od 8 rokov
Počet hráčov: 3 – 5
Čas: 20 – 30 minút
Cieľ:
Kognitívny: žiak v hre usporadúva slabiky, určuje antonymá a zdrobneniny, dopĺňa rým k slovám a do krátkych básničiek, hľadá a identifikuje chyby v diakritike, aktivizuje si aktívnu aj pasívnu slovnú zásobu
Komunikačný: žiak si rozvíja komunikačné zručnosti hovorenia
Pomôcky a materiál
herný plán Slovenčinár Fazuľka, 3 šípky rôznej veľkosti, skrutka s maticou (Pripravené šípky rôznej veľkosti treba pripevniť skrutkou na herný plán postavy Slovenčinára Fazuľku tak, aby sa čiastočne prekrývali a boli usporiadané zostupne podľa veľkosti.), hracia kocka, 194 kartičiek s úlohami: svetlomodré (16 ks), červené (24 ks), oranžové (32 ks), zelené (28 ks), ružové (33 ks), žlté (32 ks), modré (29 ks), 1 balenie fazule, bonusové kartičky (22 ks)

Postup
Papierový Slovenčinár Fazuľka môže byť položený v strede stola alebo zavesený na vhodnom mieste. Všetky ručičky umiestnené na jeho tele sú nasmerované na políčko Štart. Farebné kartičky s úlohami sú položené na stole lícnou stranou nadol a sú rozdelené do kôpok podľa farieb a kôl: 1. a 2. kolo – svetlomodré kartičky, 3. kolo – červené, oranžové a zelené kartičky, 4. a 5. kolo – ružové, žlté a modré kartičky. Na úvod je potrebné určiť jednu osobu, ktorá bude riadiť hru (bude mať na starosti kartičky, prideľovanie fazuliek a kontrolu správnych odpovedí).
Hru začína hráč, ktorého meno je prvé v abecednom poradí. Prvé dve kolá sa hrajú na najväčšom okruhu slovenčinára Fazuľku (písmená). Hráč hodí kockou a posunie najväčšou ručičkou na tele slovenčinára Fazuľku o danú hodnotu doprava. Po svojom hode si hráč vždy vezme kartičku z príslušnej farebnej kôpky a splní úlohu. V prvom a druhom kole si vždy vytiahne kartičku meno, mesto, zviera alebo vec a jeho úlohou bude vytvoriť slovo v jednej z týchto kategórií na príslušné písmeno, na ktorom skončila šípka počas jeho ťahu. Ak je jeho odpoveď v prvom či druhom kole správna a v časovom limite (desať sekúnd), dostane za ňu dve fazuľky, ktoré si vyloží na hernú plochu pred seba. Pokiaľ neodpovie správne alebo včas, fazuľky nedostáva a pri ďalšom ťahu pokračuje v hre. Tretie kolo sa začína hrať na strednom okruhu (červené, zelené a oranžové políčka) rovnakým spôsobom ako na najväčšom okruhu. Ručička určuje farbu kartičky, ktorú si hráč berie z kopy. Na kartičke je úloha, ktorú musí vyriešiť. Za správnu odpoveď dostáva vždy tri fazuľky.
Namiesto niektorých úloh sa v hre nachádzajú tzv. bonusové kartičky, ktoré sú zamiešané medzi karty. Ak si hráč potiahne bonusovú kartičku, namiesto úlohy dostáva taký počet fazuliek, ako je uvedený na kartičke. Potom si ešte raz ťahá z kopy a splní úlohu.
Štvrté a piate kolo sa hrá rovnakým spôsobom ako tretie, ale hrá sa na najmenšom okruhu a posúva sa najmenšia ručička. Po skončení piateho kola si hráči spočítajú získané fazuľky a hráč, ktorý ich získal najväčší počet, sa stáva víťazom a získava titul Fazuľkový šampión.

Kartičky stiahni tu: Kartičky: Slovenčinár Fazuľka Kľúče odpovedí stiahni tu: Kľúče odpovedí: Slovenčinár Fazuľka

Žabia škola
sloh

Veková skupina: 7 – 9 rokov
Počet hráčov: 2 – 3 dvojice
Čas: 20 – 40 minút (Čas závisí od veku a náročnosti otázok.)

Cieľ
Kognitívny: žiak určuje zvieratá na základe opisu a naopak, dokáže ich opísať tak, aby spoluhráč na základe opísaných čŕt vedel zviera pomenovať
Komunikačný: žiak si rozvíja komunikačné zručnosti hovorenia a čítania s porozumením

Pomôcky a materiál
herný plán: lekná s číslami (1 – 8), 3 figúrky: farebné papierové žaby, zoznam hádaniek, zoznam zvierat na opis, indície na asociácie, 3 žetóny rôznych farieb, vrecúško na žetóny (Pokiaľ učiteľ nemá k dispozícii žetóny, môže použiť 3 vrchnáky z PET fliaš rôznej farby (modrá, červená, zelená) alebo figúrky z akejkoľvek spoločenskej hry.)

Postup
Učiteľ môže pri evokácii témy použiť napr. pieseň Žabia škola (Kolektív autorov. 1989. Piesne, hry a riekanky pre deti predškolského veku. Bratislava: SPN, 1989, s. 144).

Na lavici alebo na zemi sú umiestnené lekná s číslami, ktoré postupujú od jednotky po osmičku, pričom najväčšie číslo (8) predstavuje rybník – cieľ. Každá dvojica žiakov si môže vybrať z farebných variácií žiab – figúrok, pomocou ktorých sa hráči pohybujú po dráhe – leknách. V hre nie je k dispozícii hracia kocka, ale hráči sa posúvajú po políčkach podľa toho, či odpovedia správne na položenú otázku. Každá otázka má hodnotu jedného alebo dvoch posunov vpred. Úlohu si nevyberajú sami, ale náhodným výberom farebného žetónu z vrecúška. Na jednotlivé otázky odpovedá vždy len jeden žiak z dvojice po vzájomnej dohode.
Úlohou hráčov v tejto hre je dostať sa po leknách až k rybníku, teda prvá dvojica, ktorá dosiahne lekno č. 8, sa stáva víťazom.

Červená – hádanky
Učiteľka prečíta hádanku obom žiakom, ktorí sa vzájomne poradia, a jeden z dvojice povie odpoveď. Je dobré stanoviť si časový limit. Pri správnej odpovedi sa žiaci posunú o 1 políčko vpred, pri nesprávnej odpovedi ostávajú stáť na príslušnom políčku do ďalšieho ťahu.
Zoznam hádaniek:
1. Bystré oko, mlsný jazyk, za myškou sa tíško plazí. Čo je to?
2. Dlhý zobák, dlhé nohy, vo vode si kráča. Rybku, žabku uloví si, aké je to vtáča?
3. Kabátik má pichľavý, schováva sa do trávy. Čo je to?
4. Nohy má lopaty, zobák má rohatý. Vo vode sa mága a hovorí gágá. Čo je to?
5. Keď sa pustí do orecha, len škrupinku z neho nechá. Čo je to?
6. Nohy nemá, chodiť môže, vie vyliezť aj z vlastnej kože. Čo je to?
7. Ktoré zviera má oči na chvoste?
8. Tenká ako nik, lezie cez chodník, urobila chybu, chytia na ňu rybu. Čo je to?
9. V blate rado vyváľa sa, čo je to za zviera? Predsa...
10. Z kvetu na kvet sadá, novú krásu hľadá. Čo je to?
11. Nemá husle ani slák, len to svoje kvaky-kvak. Čo je to?
12. Semienka si lúska, hopká po halúzkach. Čo je to?
13. Má strieborný kabát, iné nemá, má strieborný kabát a je nemá. Čo je to?
14. Maličký, usilovný je, bez rýľa tunel vyryje. Čo je to?
15. Pomaly sa k lesu vlečie, večera mu neutečie. Čo je to?
16. Po dedine chodí budík, ktorý ráno budí ľudí. Čo je to?
17. V každom dome tkáča majú, neplatia ho, nechovajú. A čo natká, dobráčisko, vyhodia mu na smetisko. Čo je to?
18. Pod jedľami, pod sosnami beží klbko s ihlicami. Čo je to?
19. Pod dverami od dvora býva malá potvora. Pohryzie raž, mak aj šaty, čiapky, kapce i kabáty, múku, mäso, starý plyš. Čo je to? No predsa...
20. Ide mu to ako-tak, ale vždy len naopak.
21. Jeho šťastie v poli rastie. Mrkva, repa, kapusta, všetko schrúma dopusta. Čo je to?
22. Ktorý vták má na chvoste raka?
23. Má to hlavu ako mačka, má to nohy ako mačka, má to chvost ako mačka a nie je to mačka. Čo je to?
24. Chodí, chodí a vždy je len doma. Čo je to?
25. Veľkú bradu mám, a nie som mudrc. Čo je to?
26. Šidlo po svete chodilo a sladkosť nosilo. Čo je to?
27. Bzučí, lieta po kuchyni, do všetkého strká nos, nájdeme ju v byte, v skrini, na čo sadne, to zašpiní, nevítaný je to hosť. Čo je to?
28. V bielom perí vodu čerí. A v zrkadle jazera dlhý krk si obzerá. Čo je to?
29. Rapoce, no nie je straka, vie, kde je aká mláka. Čo skáče a čo kváka, to sa ho veľmi ľaká. Kto pozná toho vtáka?
30. Ide pani po moste, periny má na chrbte, na bruchu aj na chvoste. Čo je to?
(Ž. Handzová: Dám ti hádanku)

Modrá – opis
Učiteľka zadá jednému z dvojice (žiakovi A) zviera a ten premyslí a uvedie päť indícií spoluhráčovi (žiakovi B) tak, aby uhádol, o aké zviera ide. V indíciách žiak A nesmie použiť koreň slova. Napr. pre slovo lev vymyslí indície: a) žije v africkej savane, b) je kráľom zvierat, c) má srsť, ktorá má farbu ako piesok, d) je o ňom natočený animovaný film a e) dokáže hlasno revať. Nemôže však použiť indíciu, napr. je o ňom natočený film Leví kráľ alebo jeho samica je levica a pod. Keď žiak B uhádne, dvojica získava prvý bod a bezprostredne pokračuje v ťahu. Ak žiak B neuhádne, dvojica nezískava žiadny bod, ale má právo v ťahu pokračovať. Žiaci si teraz vymenia úlohy, teda žiak B sa dozvie zviera a vytvára indície pre žiaka A. Keď žiak A uhádne dané zviera, dvojica získava druhý bod a ich ťah sa končí, pričom sa na hernom pláne posúvajú o dve políčka. Pokiaľ žiak A neuhádne, dvojici zostáva bod z prvého hádania, a teda sa na hernom pláne posunú o jedno políčko. Pokiaľ žiaci neuhádli ani jednu z možností, nezískavajú žiadne body a ostávajú stáť na príslušnom políčku.

Dvojice zvierat na opis:
1. medveď, had,
2. sliepka, mačka,
3. pes, myš,
4. klokan, delfín,
5. prasa, slon,
6. kohút, žirafa,
7. nosorožec, krt,
8. opica, potkan,
9. kôň, hroch,
10. lev, krava,
11. chobotnica, mucha,
12. komár, somár,
13. jeleň, zebra,
14. veverica, veľryba,
15. ľadový medveď, zajac,
16. tučniak, líška,
17. vlk, sova,
18. škrečok, medúza,
19. ježko, blcha,
20. netopier, žaba,
21. mravec, kačka,
22. motýľ, hus,
23. pavúk, koza,
24. ovca, včela,
25. pštros, lúčny koník,
26. chobotnica, chrúst,
27. slimák, sup,
28. koala, bocian,
29. chameleón, holub,
30. osa, rys.

Zelená – asociácie
Učiteľka prečíta dvojici žiakov indície a tí na ich základe hádajú zviera, ktorého sa týkajú. Odpoveď musí vysloviť jeden z dvojice po vzájomnej dohode.

Indície na asociácie:
1. voda, háčik, šupina, Vianoce, plutva;
2. Austrália, vajce, rýchly beh, dlhý krk, nevie lietať;
3. more, chápadlá, „atrament“, skala, noc;
4. noc, cicavec, krídla, jaskyňa, dlhé uši;
5. les, maliny, srsť, pazúry, Tatry;
6. svorka, noc, strach, mesiac, sivá srsť;
7. ľudia, odpadky, dlhý chvost, kanál, malé uši;
8. noc, hmyz, pichliače, klbko, výborný čuch;
9. lúka, les, jeseň, ruja, parohy,
10. sliz, pomalý pohyb, Francúzsko, ulita, záhrada;
11. noc, múdrosť, Harry Potter, strom, uši;
12. uši, Afrika a Ázia, cirkus, kel, lov;
13. púšť, zdochlina, vajce, perie, ostrý zobák;
14. more, cicavec, inteligencia, ústa ako zobák, plutva;
15. banán, škrekot, človek, strom, chvost;
16. jed, studené telo, terárium, koža, klbko;
17. sieť, nohy, lovec, mucha, kríž;
18. zem, slepota, lopatky, čuch, záhrada;
19. krv, uštipnutie, človek, pes, skok;
20. sieťka, kukla, kvet, cuciak, krídlo;
21. máj, bzukot, tykadlá, krovky, listy;
22. kráľ, púšť, mäso, hriva, rev;
23. krk, škvrny, rožky, Afrika, listy;
24. farba, terárium, oči, púšť, chvost;
25. chvost, rozprávka, šelma, sliepky, polia a lesy;
26. lúka, ďatelina, uši, Veľká noc, vlk;
27. košík, priateľ, kosť, mačka, slepec;
28. komín, dieťa, žaba, noha, klapot;
29. fúzy, Perzia, zrak, klbko, mlieko;
30. eukalyptus, spánok, Austrália, medveď, sivá srsť

Červená – hádanky
Kľúč: 1. mačka, 2. bocian, 3. ježko, 4. hus, 5. veverica, 6. had, 7. páv, 8. dážďovka, 9. prasa, 10. motýľ, 11. žaba, 12. veverica, 13. ryba, 14. krt, 15. slimák, 16. kohút, 17. pavúk, 18. jež, 19. myš, 20. rak, 21. zajac, 22. straka, 23. kocúr, 24. slimák, 25. cap, 26. včela, 27. mucha, 28. labuť, 29. bocian, 30. hus.

Zelená – asociácie
Kľúč: 1. ryba, 2. emu, 3. chobotnica, 4. netopier, 5. medveď, 6. vlk, 7. potkan, 8. jež, 9. jeleň, 10. slimák, 11. sova, 12. slon, 13. sup, 14. delfín, 15. opica, 16. had, 17. pavúk, 18. krt, 19. blcha, 20. motýľ, 21. chrúst, 22. lev, 23. žirafa, 24. chameleón, 25. líška, 26. zajac, 27. pes, 28. bocian, 29. mačka, 30. koala.

Rozprávanie s obrázkami
sloh

Pri téme Rozprávanie máme možnosť pracovať s rôznymi druhmi rozprávania. Osvedčilo sa mi rozprávanie s obrázkami, kde deti nielen píšu vtipné rozprávanie, napríklad rozvíjajú motívy rôznych rozprávok, ale niektoré slová dopĺňajú obrázkami.

Zhovárame sa
sloh

Žiaci dostanú za úlohu nájsť obrázok človeka s určitým výrazom tváre. Potom si ich nalepia do zošita, dokreslia bubliny a do bublín k obrázku napíšu myšlienku/y týchto ľudí. Starší žiaci sú už zručnejší, preto pracujú rýchlejšie a myšlienky sú zaujímavejšie.

Hľadáme moreplavca
dejepis

Pripravíme si krátke ukážky životopisu nejakého známeho objaviteľa/moreplavca. Informácie o jeho živote upravíme do voľnejšej podoby tak, že bude písaný v 1. os. sg. Rozdáme nastrihané krátke životopisy niekoľkým žiakom. Vybraný žiak text prečíta a ostatní hádajú, ktorý konkrétny objaviteľ/moreplavec sa v texte spomína. Hra je zameraná na preopakovanie učiva o objaviteľoch /moreplavcoch.

Prajem Vám dobrý deň. Nechcem sa veľmi chváliť, lebo samochvála smrdí, ale vďaka mne sa začali zámorské objavy. Neveríte? Myslíte si, že mi k tomu dopomohol môj otec? Je síce pravda, že je to portugalský kráľ, ale významným človekom som sa stal vďaka svojej zvedavosti a usilovnosti. Podarilo sa mi zozbierať obrovské množstvo máp a starých cestopisov, ktoré poslúžili mojim moreplavcom pri plavbách po mori. Vyslal som niekoľko prieskumných výprav na africké pobrežie a tiež som založil kartografickú školu, na ktorú som patrične hrdý. Viete, aké je moje slávne meno?

(Henrich I. Moreplavec)

 

Zdravím Vás milí žiaci a milé žiačky. Na začiatok budem taký odvážny a priblížim vám moje detstvo. Na svet som prišiel v roku 1441 v krásnom talianskom meste Janov. Vďaka mojej práci moreplavca v portugalských službách som sa niekoľkokrát zúčastnil plavieb po Atlantickom oceáne. Na mori mi napadla jedna veľká myšlienka. Rozhodol som sa, že nájdem inú, kratšiu cestu do Indie. U portugalského kráľa však môj návrh neobstál, a tak som sa vybral k španielskemu kráľovi. Ten bol prívetivejší. Zo španielskeho prístavu som vyplával na troch lodiach: Santa Maria, Pinta a Nina. Pri navigácii mi pomáhala Ptolemajova mapa. Pristál som na ostrove, ktorý som pomenoval San Salvador, čo znamená Svätý Spasiteľ. Myslím, že som objavil novú cestu do Indie. Alebo sa mýlim? Domorodcov, ktorých som tu uvidel som nazval Indiánmi. Boli to veľmi milí ľudia. Viete, aké je moje ctené meno?

PS: Vraj by Ste mali poznať aj meno nejakého Ameriga Vespuciho. Viete, kto to bol? - 1507 sa Amerika pomenovala po ňom.

(Krištof Kolumbus) - 1492

 

Moji milí. Dlho som rozmýšľal, čím by som sa Vám pochválil. Nakoniec mi napadlo toto: Kedysi dávno sa mi podarilo v službách Portugalcov objaviť najjužnejší cíp Afriky. Pomenoval som ho Búrkovým mysom. No môj kráľ ho neskôr premenoval na Mys dobrej nádeje, lebo veril, že nová cesta do Indie bude čoskoro objavená. Verím, že poznáte moje meno.

(Bartolomeo Diaz) - 1488

 

Zdravím. Som prvým človekom, ktorému sa podarilo dokázať, že Zem je guľatá. No verili by ste? Bola to úplná náhoda, lebo som sa snažil nájsť cestu do Indie. A nakoniec som oboplával svet. To je parádička, však? Bolo to v rokoch 1519-1521. Tá cesta bola hrozná. Vyplával som s 5 loďami, no naspäť do Španielska sa vrátila len jedna. A ja som na nej už nebol. Zomrel som na ostrove Cebu na Filipínskom súostroví. A volám sa....

(Fernao Magalhaes)

 

Ktorého moreplavca sme zabudli spomenúť?
Vasca de Gama - Portugalec, 1498. Pristál v meste Kalikat v Indii.

Hra na otázky a odpovede
hry na upokojenie

Pri tejto hre je dôležité nabádať žiakov na vtipné a netradičné odpovede.

  • Prečo nemajú lavice nohy?
  • Prečo v triede sedíme a neležíme?
  • Prečo nemáme krídla?
  • Prečo má jež pichliače?
  • Prečo sa obzeráme?
  • Prečo máme desať prstov a jedny ústa?
  • Prečo sú ľudia „chladní“?
  • Pečo nelietame, ale chodíme?

Vtipná odpoveď: napr. Keby aj lavice behali ako my, bolo by to na nevydržanie.

Predstavy
sloh

Hra je založená na predstavách. Žiaci si predstavujú jeseň ako farebnú pani, a preto si predstavujú, akú podobu by mohla mať tá, ktorá v týchto dňoch vkročila do nášho kraja, ako kráča, ako vyzerá, aký má pohľad, aké má šaty, aký má klobúk, aký plášť, akú má obuv, na čo premieňa krajinu, ako sa preoblieka zo dňa na deň...

Ak príde zima, môžeme si predstaviť pani Zimu, jej správanie, oblečenie..., neskôr pani Jar a nakoniec letné obdobie.

Ako rastie veta
slovenský jazyk

Učiteľ napíše krátku vetu a žiaci ju postupne rozširujú vždy o jedno slovo.

Tvorba viet
anglický jazyk

Žiaci dostanú kópiu tabuľky so slovami, nastrihajú ich a zoraďujú do viet podľa príkazu učiteľa (kladné, záporné, otázky, preklad…). Hra využíva obmenu časov a slovnej zásoby…

Spoj čísla
anglický jazyk

Učiteľ nadiktuje čísla, žiaci si ich ľubovoľne rozmiestnia na stránku v zošite. Potom učiteľ dáva pokyny: "Join the numbers 14 and 33. Join the numbers 32 and 9. Join the numbers 31 and 21. Colour the space among the numbers red…! Hru možno použiť aj na hodinách iných jazykov. 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 
30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 
83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 
Svadobný katalóg EvaMária
reklama
Vytvorte si svoju budúcnosť už teraz
reklama
© 2010-2021 Edukačný portál Akonaskolu.eu od spoločnosti infoera s.r.o., všetky práva vyhradené